Muizzudin Kamaruzaman

Muizzudin Kamaruzaman

Share

Perunding Takaful & Pusaka
📍 Kedah, Pulau Pinang & Perlis

Membantu anda merancang harta, menyelesaikan masalah pusaka &
menyediakan perlindungan takaful

03/08/2026

Ingat dah ada MRTT ni selesai dah masalah. Rumah boleh terus dapat kat ahli waris. Rupanya banyak lagi duit nak kena pakai selepas tu. Rumah hangpa ada MRTT cukup tak? Cuba komen

Photos from Muizzudin Kamaruzaman's post 03/08/2026

RUMAH DAH ADA MRTT KENAPA KENA KELUARKAN DUIT LAGI ?

Ingat dah ada MRTT ni selesai dah masalah. Rumah boleh terus dapat kat ahli waris. Rupanya banyak lagi duit nak kena pakai selepas tu. Rumah hangpa ada MRTT cukup tak? Cuba komen

======================

Konsultasi Takaful Percuma
013-447 3162
Muizzudin Kamaruzaman

13/07/2026

"Pandai pandai lah bini saya cari duit nanti"

Sabaq sat bang !

Cari duit hari ni bukan benda mudah.

Tambah pulak dlm keadaan emosi tak okay.
Isteri abg baru jadi balu. Anak jadi yatim.

Semua yg diuruskan bersama selama ni. Terpaksa dipikul sendiri oleh isteri berseorangan.

Kurang kurang kalau ada cash banyak utk isteri. Bab kewangan dia tak kena serabut dan pening dah.

Rumah sewa boleh setel. Susu pampers anak boleh beli. Minyak kereta boleh isi. Yuran anak anak boleh bayaq. Mudah sikit urusan dia.

Takaful nama abang hari ni bukan utk abg. Tapi utk depa yg abg sayang hari ni.

Nak buat takaful utk keluarga ? Hubungi saya

wasap.my/60134473162
wasap.my/60134473162
wasap.my/60134473162

12/07/2026

BELI RUMAH JOINT LOAN DENGAN SUAMI/ISTERI

BAGUS ATAU TIDAK?

Biasa orang akan joint loan sebab nak kukuhkan profile kewangan. Boleh beli rumah besar sikit.

Kalau gaji suami saje 3k, mungkin layak rumah 300k, tapi bila join income jadi 5k, so layak beli rumah 500k-600k.

Jika beli dua nama:
1. Agreement loan ada 2 nama
2. SnP/Geran rumah ada dua nama
3. MRTT(takaful rumah) juga ada 2 nama

Apa akan jadi jika si suami meninggal dunia.?

Contoh rumah 600k, rumah terbahagi pada 2.

50% - 300k suami punya
50% - 300k isteri punya

Bila suami meninggal 50% bahagian suami daripada loan akan dibayar dengan takaful.

50% bahagian isteri masih perlu dibayar macam biasa.

Katakan bayaran bulanan RM2000, maka si isteri perlu bayar RM1000 sehingga tamat tempoh

Jadi apa isunya di sini?

Isunya adalah 50% bahagian si suami tadi dah jadi harta pusaka. Maknanya 50% daripada rumah tersebut perlu melalui proses faraid.

Jika suami masih ada parent, parent boleh tuntut hak mereka daripada bahagian faraid

Bab duit bukan boleh buat main, RM10k pun orang dah gelap mata.

Katakan parent suami taknak lepas hak dan tuntut 50% bahagian mereka.

Maka isteri perlu bayar RM250k untuk memiliki rumah tersebut sepenuhnya

Mampu ke isteri nak bayar 250k cash, jarang orang mampu.

Kalau ada yang kata mertua mereka baik, ye mungkin baik. Tapi ada satu kajian dari UMK, 9/10 hal harta pusaka tidak berakhir dengan baik.

Jadi berhati hatilah ye..

Apa akan jadi jika parent tetap berkeras menuntut hak mereka?

Rumah tersebut perlu dijual. Isteri ambil bahagiannya. Bahagian suami di bahagi mengikut faraid.

Maka tinggalah si balu dengan anak anak tanpa rumah

Adakah sistem faraid salah? Tidak, orang yang salah sebab tak nak ambil ilmu.

Kenapa biasanya lelaki dapat bahagian lebih besar dalam faraid? Sebab ianya datang dengan tanggungjawab menjaga isteri dan anak anak yang ditinggalkan

Bukannya dapat harta free pastu blah tinggalkan si balu terkapai

Apa yang kita perlu buat?

1. Tahu siapa waris isteri/suami kita

2. Buat hibah rumah jika dah terbeli joint loan atau memang nak joint loan

3. Suami ambil takaful dan letak nama isteri. Jumlah pampasan bersamaan harga rumah.

Cc : Yincek Mohd Hasbi Termizi

TAKAFUL HARGA RUMAH ? Hubungi kami

https://linktr.ee/muizzudinkamaruzaman

03/07/2026

Bahaya lambat urus pusaka. Berlaku kematian berlapis. Ahli waris bertambah. Kos bertambah. Masa bertambah.

03/07/2026

RUMAH TIADA MRTT.

Arwah suami dia meninggal mengejut. Umur baru 30an.

Masa hidup, tak ambil tahu sangat pasal takaful dan MRTT ni.

Selepas dia pergi, bank hantar surat. Baki loan rumah ada lagi RM190k.
Isteri suri rumah. Anak 3 orang, sekolah rendah. Simpanan tak sampai RM10k. Harta lain pun tak cukup nak cover baki loan rumah.

3 bulan tak bayar, bank mula proses lelong. Akhirnya? Kena keluar rumah. Pindah balik kampung. Anak sulung tukar sekolah tengah tahun. Wife terpaksa cari kerja sebab nak sara anak anak.

Rumah yang suami dia penat-penat bayar 7 tahun... hilang macam tu je.

MRTT sekali bayar je masa sign loan. Tapi sebab nak jimat RM3k-RM5k, keluarga hilang tempat berteduh.

MRTT bukan untuk orang yang dah mati. Untuk tempat berteduh yang akan ditinggalkan.

Check balik loan rumah anda. Ada MRTT tak? MRTT cover penuh atau separuh. Tak tahu nak check macam mana? Mai sini saya bantu.

Muizzudin Kamaruzaman
Perunding Takaful & Pusaka
013-4473162

02/07/2026

Kes Rumah tiada MRTT.
Owner meninggal. Apa kesannya ?

02/07/2026

RM500 Juta tunai pusaka masih gagal diserahkan kepada ahli waris - Amanah Raya

Photos from Muizzudin Kamaruzaman's post 02/07/2026

WARIS TAK NAK SETUJU, APA NAK BUAT ?

Banyak berlaku bila tak capai muafakat antara ahli waris. Terus BERHENTI buat tuntutan harta pusaka.

Kita ada undang-undang. Dahulukan Faraid kerana hak sebenar ahli waris adalah bahagian faraid. Selepas itu baru muafakat.

Semoga Allah permudahkan

28/06/2026

"Sebab seorang tak setuju, 6 beradik lain tanggung rugi"
Isu tanah pusaka
Link di komen

Want your business to be the top-listed Beauty Salon in Shah Alam?
Click here to claim your Sponsored Listing.

Address

Shah Alam
09400