Cerito Kelatan Kito

Cerito Kelatan Kito

Share

Random Content Cerito Semasa Kelate Kito

19/06/2026

DISIHIR

So untuk cerita seterusnya. Aku nak cerita pengalaman aku rawat pasangan suami isteri. Cerita ni isteri dia yg sakit tapi disihir suami sendiri. Memang gila babi dan plot twist. Ni bukan drama. Pengalaman benar. Sapa nak park dulu. Macam biasa aku nak minum ayaq sat.

Lega bulih minum ayaq. Time dahaga ni bulih ayaq sejuk fuuu taktau nak habaq. Okay jom start.

Dalam banyak banyak kes yang aku rawat
biasanya adalah kes sihir khianat orang asing
kepada orang lain. Maksudnya bukan dari
pertalian darah. Namun ada satu kes sihir yang
menjadi memori pahit dan manis untuk aku.

Pahit sebab kesan sihir, manis sebab aku berjaya selamatkan satu iman orang islam. InShaa Allah.

Biasanya kita akan dengar kes seperti owner kedai makan kena sihir. Disihir rakan sekerja dan semua ni boleh dikatakan perkara biasa. Namun untuk kes yang satu ini ia agak canggung. Mari aku ceritakan.

Suatu hari ada seorang laki call aku.

‘Zettttttt zetttttt.’

Handphone aku vibrate. Aku tengok nombor tak kenai. Memang tabiat aku dah kalau nombor tak kenai memang aku tak angkat
kalau call kali pertama. Aku akan angkat kali
kedua tu tanda org tu urgent. Hahaha

“zetttt zettttt.” Ada org call kali kedua.

Aku pun angkat. Dekat hujung talian dengar suara sorang laki

“Assalamualaikum ni pakdin ka?”

Aku cakap

“ya saya. Kenapa tu?”

“Pakdin saya dapat nombor ni dari kawan saya. Saya nak mintak pakdin tengok bini saya boleh? Dia sakit lama dah. Dekat setahun. Pi berubat rata dah tak lega. Boleh mai dak?”

Aku pun tanya la.

“Dok mana? Ohh sy dok dekat # # #.”

Aku pun cakap

"jauh jugak tu. Dua hari ni saya tak free saya mai hari saya cuti boleh?”

Kami pun set tarikh dan time dah deal so tunggu la sampai hari kejadian.

Jadi hari kejadian pun sampai. Aku pun siap siap nak pi rumah dia lepas asar. Jauh perjalanan tu. Lebih kurang 150km. Aku cakap
dalam hati takpa lah. Aku buat ni kerana Allah.
Hati rasa tak best dah. Macam ada benda tak kena.

Tapi aku teruskan jugak. Masa aku sampai tu ada sorang pakcik sambut aku. Laki yang call aku hari tu la.

Aku sampai ja dia kata

“oooo muda lagi noh. Sy ingat dalam 40-50 sebab suara macam tua.”

Aku pun cakap,

“Hahaha saya kalau umoq 60 pun memang
stay young and dangerous bang.”

Dia pun gelak tapi gelak dia aku faham dia
tak senang duduk. Aku pun masuk dalam rumah. Dia bawak aku pi dekat tempat bini dia tidoq. Ada sorang perempuan yang terlantar memang tak boleh gerak. Macam lumpuh.

Aku pun tanya. Besa bawak pi hospital dak?

Dia pun cerita semua.

“Bawak pi dah banyak hospital. Kerajaan pi swasta pun pi. Merata dah cek tapi tak boleh detect sakit apa. Ustaz ni jangan cakap la beribu dah habis. Ramai ustaz dah panggil tapi tak lega jugak.”

“Ada kata kena ganguan saka la, sihir la,
saya pun sampai pening taktau nak percaya mana satu.”

Aku pun dengar la dengan teliti. Banyak soalan aku tanya. Sambil aku dok perati pesakit tu.
Aku nampak jiwa dia hidup. Sihat tapi dia tak
boleh bergerak. Aku memang akan tanya banyak soalan untuk aku justify punca sihir. Sambil aku tanya sambil aku cari punca kat pesakit. Sambil aku dok cari rongga mana aku nak masuk tu tiba tiba tangan perempuan tu boleh genggam.

Aku cakap dalam hati okay mai dah. Pakcik tu terkejut jugak. Dia cakap ni first time tangan boleh genggam. Aku pun tak pasti apa yang jadi. Tapi aku terus makrifatkan aliran tenaga dalam badan dia untuk aku cuci rongga rongga yang tersumbat.

Aku pun tanya lagi pak cik tu macam mana boleh jadi macam ni. Pakcik tu pun cerita satu hari dia dengan bini dia macam biasa la bangun mandi siap siap nak keluar. Depa ni pencen apa tah. Tapi pencen gomen la. Dia cakap tahun lepas tiba tiba bini dia jatuh lepas asar. Jatuh depan pintu rumah. Badan jadi lembik habis.

Mula mula ingat kena sakit saraf. Aku cakap sakit saraf takkan kena drastik macam ni.

Lepas tu aku tanya

“bila last pi berubat?”

Dia pun cerita

“bulan lepas bla bla bla. Ustaz tu cakap payah nak lega semua.”

Sambil dia sembang dengan aku tu aku nampak energy negatif dok lawan dengan energy aku. Aku jadi confuse. Sakit apa ni sampai makcik ni kena macam ni. Aku dok berlawan dalam hati.

Aku tanya lagi sebelum ni pernah kena dak
sakit macam. Dalam masa yang sama makcik ni macam nak bercakap. Anak mata dia macam dok communicate dgn aku. Aku tak pernah lagi dapat kes macam ni.

Dia sihir tapi dia lebih kepada kunci. Aku tak tahu nak describe. Sihir ni tak makan badan korban tapi dia mute kan badan orang yang kena. Aku buntu. Aku nak buat apa?

Aku tanya lagi.

“Perawat last yang mai hari tu dia bagi apa?”

Pakcik tu cakap dia cuma tarik dan bagi ayaq tawaq ja.

Aku tanya la

“ada perubahan dak?”

Dia cakap sama ja. Aku masa tu kuat cakap yang makcik ni sihat. Dia okay. Cuma dia terkunci. Akupun bagitau pakcik tu,

“takpa saya buat limau untuk mandi na. Tapi pakcik keluaq sat. Saya nak tarik dulu benda hat ikat makcik ni.”

Pakcik tu teragak agak. Aku kata takpa percaya kat saya.

Lepas pakcik tu keluar aku bisik kat makcik tu,

“makcik kalau makcik dah sihat nanti makcik mintak ampun sungguh-sungguh kat
pakcik na. Mintak sampai dia redha dekat makcik.”

Aku pun buat limau untuk bagi dia mandi. Lepas tu aku cakap takpa minggu depan saya mai lagi sekali. Aku tak dapat petunjuk makcik ni sakit apa. Aku balik aku zikir mintak sungguh sungguh supaya Allah bagi petunjuk.

Sampai la aku dapat petanda. Sorang laki nampak dok jampi sendiri. Papp aku dapat dah. Syukur ya Allah. Dok minggu depan tu aku sampai rumah pakcik tadi. Aku cakap hari ni aku tak masuk nak berubat makcik tu tapi aku nak bawak pakcik ronda.

Aku ajak dia masuk kereta. Aku kata hari ni anggap aku ni anak dia. Jom kita pi minum ayaq. Dia pun tak kata apa dia naik kereta dengan aku.

Dok dalam kereta sambil aku dok bawak
nak keluar simpang rumah dia aku tanya dia.

“Pakcik okay ka?”

Dia kata

“saya okay Alhamdulillah.”

Aku pun habaq

“saya mintak maaf la. Saya tak tau apa yang jadi dalam rumah tangga pakcik. Saya mungkin tak layak nak bagi nasihat. Tapi saya harap pakcik dengar cakap saya… pakcik nak makcik sembuh dak?”

Dia diam lama dia angguk. Aku tanya lagi

“betoi-betoi ka nak dia sembuh?”

Tiba tiba sesi dalam kereta tu jadi curhat. Aku dah jadi pakar kaunseling pulak. Aku nampak ayaq mata dia bertakung.

Aku kata

“takpa, teriak ja kalau pakcik nak.”

Dia cabut kopiah dia letak atas dashboard.
Aku bagi tisu dekat dia. Dia pun start cerita.

“Saya dengan bini saya ni kahwin lama dah. Sy keja gomen bini saya pun keja gomen. Tapi gaji bini saya besaq dari saya. Boleh kata kebanyakkan barang dalam hidup kami ni
bini saya yang banyak tolong. Tapi saya tak lepas tanggungjawab saya. Saya memang bagi semua hat saya ada. Cuma tu lah saya selalu kena herdik. Tak cari pendapatan lebih la. Pemalas la. Dia tak kira waktu bila dia nak cakap dia main lepas ja. Depan mertua ka anak anak ka dia cakap ja. Sampaikan anak-anak tak hormat saya.”

Dia sekat ayaq mata dia. Sedih cerita dia. Aku pun langut atas jugak masa dia cerita. Panjang dia cerita kat aku. Sampai lah satu masa anak pertama dia nak kawen. Anak dia perempuan. So orang pun mai masuk minang. Jadi bila orang bawak rombongan ni akan ada la sesi perbincangan.

Pakcik ni pulak lepas pencen baru nak berjinak
dengan agama. Bukan la sebelum ni dia tak reti, tapi lebih kepada nak mendalami. Tapi sesi bincang tu jadi gaduh pulak laki bini. Pakcik ni nak mudahkan urusan. Tapi bini dia yang lebih-lebih.

Sampai la bini dia cakap dekat rombongan
tu.

“Jangan dengar cakap org tua ni, dia tak bela
pun anak-anak. Saya yang bela semua. So
keputusan atas saya.”

Tu kemuncak kepada kesabaran dia. Malu la orang dok tengok dia macam tu. Depan bakal besan dan bakal menantu. Aku takdak kata-kata. Cuma terbit Allah ja. Masa ni akidah aku teruji jugak. Aku ada macam nak sokong pak cik ni tapi benda ni salah.

Aku pun diam. aku faham aku takdak dalam
situasi dia aku mudah nak cakap. Kalau la aku kat tempat dia apa yang aku buat? Aku pun tarik nafas dalam-dalam, sambil susun perkataan yang paling baik dan sopan supaya
tak guris hati dia.

Aku cakap

“betul, payah kehidupan yg pakcik lalui. Berapa puluh tahun sabar. Tapi perbuatan pakcik ni salah. Salah dan berdosa besar. Pakcik ada banyak pilihan lain selain daripada pilih jalan yang pakcik pilih sekarang ni. Pakcik tenang dak buat macam ni?”

Dia diam ja.

“Pakcik s**a ka dengan kehidupan pakcik
sekarang? Bangun solat tungging tebalik dengar ceramah pakcik rasa berbaloi dak untuk gadai akidah sebab benda macam ni?”

Dia diam lagi.

Aku cakap

“saya dah buat part saya. Saya
tau pakcik terkejut macam mana saya boleh tau. Tapi benda ni semua Allah yang bagi. Perawat sebelum ni semua tak boleh detect kan?”

Dia geleng. Aku kalau dia baya-baya aku memang aku taruh lagi. Tapi aku tak sampai hati. Aku pun taktau aku mampu dak nak jadi
kuat macam dia bertahan dalam keadaan yang dia hadap tu. Bini tak hormat dia, anak anak tak
hormat dia.

Aku cakap lagi.

“Sekarang saya tak boleh buat apa apa. Keputusan semua dekat tangan pakcik.”

Dia pegang tangan aku. Dia cakap tolong
jangan pecah rahsia ni. Aku angguk ja. Aku paham jiwa lelaki. Aku pun kona balik nak hantar dia balik rumah.

Aku cakap kat dia

“pakcik fikir la masak-masak. Hidup kat dunia ni tak lama. Kita mati lagi lama daripada kita hidup atas dunia. Nabi kita hidup 63 tahun ja atas dunia tapi dia dah wafat 1400 tahun. Tak berbaloi kita simpan sakit hati dunia.”

Masa sampai rumah dia tu aku pun turun
aku masuk tengok makcik tadi. Aku cakap kat
makcik tadi

“semoga Allah bagi kesembuhan dekat makcik. Saya boleh buat sampai sini ja.”

Aku mungkin tak boleh sembuhkan dia tapi aku
berjaya selamatkan satu akidah orang dari
terpesong. Lepas dari hari tu aku tak tau khabar berita pasangan tu. Aku harap pakcik tu bertaubat dari perbuatan dia.

Kadang kadang dendam bisa lidah ni boleh bawak keburukan dekat kita, jaga-jaga la. Kadang-kadang orang yang paling rapat dengan kita la yang kita tak sangka sekali akan
buat benda benda syirik ni dekat kita.

Kita harapkan untuk dia jadi pelindung, tempat kita merasa selamat dan selesa. Tapi sebenarnya celah jari dia ada lorong lorong neraka.

Tammat

Macam biasa , sapa nak ebook boleh komen " nak ebook " dkt ruangan komen , dan sapa nak belajar bahasa rohingya boleh pergi kat pasar borong selayang 🤣

31/12/2025

"Mak saya ajar, jika suami tak makan bersama,asingkan siap- siap untuk suami lauk pauk. Ajar anak muliakan Seorang Ayah"

31/12/2025

Zaman sekolah dulu, Rama hok toksey belajar pandai
Kelas alik belake.
Loni, ramai alek kelas belake berjaya dalam hidup.
Banyak kemajuan

31/12/2025

Jange sapa jadi ds

Want your business to be the top-listed Beauty Salon in Gua Musang?
Click here to claim your Sponsored Listing.

Category

Website

Address


Taman Kesedar Putra 2
Gua Musang
18300