Suellen Sharif

Suellen Sharif

Share

Berkongsi kisah 'simple' dari gaya orang biasa, untuk matlamat capai redo Ilahi

02/02/2022

Tak semua wanita diberi peluang merasa hamil
Semua suratan takdir
Bagi yang berpeluang
Bersyukurlah

Jaga kandungan sebaik mungkin
Bukan setakat fizikal
Emosi sekali
Hati ibu paling dekat dengan janin
Bahagia si ibu
Gembira si ibu
Baby pun happy

Perlu makan lebih
Maklumlah
Makan untuk berdua
Nak pastikan hemoglobin dalam darah cukup tinggi
Perlu pastikan tiada masalah gula dalam darah GDM
Juga kandungan protein dalam air kencing kena jaga
Banyak kerenah masa mengandung ni
40minggu je
Bertabahla

Nak iron folic keluarkan Nutrilite?
No wassap di komen ye

23/12/2020

Malam tadi sempat bawa anak jalan- jalan di Alamanda.
Sebab hari ni Hani nak balik ke rumahnya
Hani anak susuan
Jadi anak kami ada 7 orang lah kan🤣
Tahun depan jadi 8
Insya Allah

Tahun 2021
Tinggal Sumayyah je belum sekolah betul
Syarif dah masuk Tahun 1
Yang sulong dah Tingkatan 5
Nak mengadakan peralatan sekolah untuk 5 orang yang sekolah tu agak mengah juga😅
Semoga Allah permudahkan

Setiap kali cuti sekolah Hani mesti nak join adik beradiknya
Jadi tahun ni dapat berkumpul 4 hari je.
Jadilah...

Mula-mula belanja ais krim McD
Bawak gi naik keretapi
Lepas tu singgah MPH
Dapat buku sorang satu kecuali kak long dan kak ngah.
Lepas tu mama ajak balik

Siang tadi kerja, letih berjalan lenguh kaki😅
So makan kat umah je lah.
Insya Allah, ada rezeki kita datang lagi😍

Kos tak banyak
Anak2 gembira setelah lama berkurung di rumah
Semoga menjadi amal jariah buat kami ibu bapa mereka
Semoga berkat


23.12.2020

10/12/2020

Agak lama saya menyepi
Alhamdulillah semalam kesihatan beransur pulih

Alahan sebenarnya
Mengandung kali ini Allah uji lain sikit
Letih, lemah dan lesu
Apa yang selalu saya s**a
Jadi tak s**a
Apa yang selalu tak s**a
Jadi s**a

Nak update fb pun malas
Nak menulis pun malas
Nak design pun mood takde

Itulah ujian buat seorang yang bergelar ibu
Semalam genap masuk trisemester kedua
Agak kembali cergas
Mudah-mudahan berterusan

Sengaja beritahu di dalam fb mengenai kandungan kali ini
Saya nak ia menjadi kenangan
Mungkin perjalanan saya di dunia tak lama
Moga tulisan saya jadi kenangan☺️

Keluarga kami masih bersedih atas pemergian mengejut anak saudara yang baru berusia 12tahun pada sabtu lalu (5 Disember 2020)
Doakan roh arwah Muhamad Amal bin Muhamad Sanizam dicucuri rahmat❤️
Kenangan yang di pinjamkan sangat memberi makna buat saya.

Tiada lagi kelibat adik kopiah merah di surau/masjid

14/11/2020

Mungkin kali Ke 5
En suami belikan bunga sekuntum buat saya
Semenjak duduk Putrajaya 😅

Mestilah berbunga hati si isteri
Terima sekuntum mawar merah dari si suami ❤️

Kisah sebenarnya
Ada seorang penjual bunga yang bukan warganegara
Akan mendatangi orang ramai sambil bercerita masalah kehidupannya untuk bernyawa di Malaysia
Mungkin benar
Mungkin juga tidak
Dia menawarkan sekuntum bunga
Dengan apa saja nilai yang pembeli tawarkan
Maka kami sepakat
Walau mungkin kisah hidupnya direka
Tetap membeli sekuntum bunga tersebut
Setiap kali ditawarkan

Niat kami cuma 1
Walau sedikit kami beri
Walau ditipu (mungkin) kami redo
Asalkan yang sedikit tadi buat dia tidak kebulur
Buat dia tidak menjadi penjenayah
Sekurangnya usaha dia berjaja
Buang malu
Buang egois
Buang malasnya

Saya pun gembira terima bunga
Dia pun rajin berusaha
Semoga menjadi sedikit amal buat kami suami isteri

Jangan takut membantu
Allah pasti ada

25/10/2020

Daulat Tuanku

25/10/2020

Pagi tadi sebelum en suami pergi kerja
Dia tunjuk Sejarah job semalam
Dalam aps Grab ni lengkap

Last job diterima jam 11.58malam
Ialah membantu seorang wanita yang kehabisan minyak motor di PICC
Wanita tersebut menunggang seorang di tengah malam untuk pulang ke area Bukit Jalil
Pergi mencari minyak di stesen yang masih buka walau selepas jam 12, kemudian hantar semula wanita tersebut Ke tempat asal.

Sampai rumah jam 1 lebih.
Setelah 30minit ada wassap dari wanita tersebut mengata kan dah sampai.
Punyalah risau pemandu Grab ni bila wanita tersebut menunggang sendiri jam 1 pagi meredah Lebuh raya. Sanggup bagi no hp😎

Pagi ni yang di tunjuk ialah Sejarah job tentang seseorang yang beri tips kepada pemandu Grab sebanyak RM25. Tips paling tinggi yang pernah diterima.
Pelanggan tersebut order makanan.
Hantar Ke PPAM Pudina. Telahan saya,

1. Dah tentu penjawat awam
2. Mungkin pangkat besar

Tetapi,
Pada saya gred besar belum tentu berjiwa besar.
Ada juga yang cuma seorang PAR, tetapi berjiwa besar
Setiap bulan gajinya di asingkan untuk bersedekah.
Kesimpulan disini, dengan Apapun jawatan kita, kadar taraf hidup kita, semailah Jiwa besar itu sekarang. Jangan harap kaya seperti Ebit Liew baru nak berbakti, baru nak bersedekah 😁
Apapun
Siapa pun dia
Kami sekeluarga doakan agar dia dalam rahmat Allah senantiasa




Saya jual bantal Das Abdul untuk kualiti tidur
Jual jeli gamat Sari Gamat Gold untuk kualiti kesihatan
Juga Air Aloevera Forever Living untuk detox usus kita ❤️

24/10/2020

Pagi ni beli sarapan di PPAM Larai
Nampak penghantar makanan di kedai runcit, sedang mengira baki makanan tidak terjual.
Seorang makcik...

Teringat kisah beberapa bulan lalu
Anak no 2 bagitau
Semalam kak ngah pergi sekolah dengan kawan di 5R4.
Ada pakcik dan makcik yang hantar makanan Ke kedai Aceh di bawah flat, parkir kereta agak tengah jalan.
Menyebabkan beberapa kereta terpaksa hon kerana menghalang laluan.
Kesan dari di hon, pakcik tu kelam kabut dan cuba mengangkat meja yang penuh makanan seorang diri.
Hilang pertimbangan dan meja jatuh.
Makanan di atas meja tadi tumpah.
Kak ngah tolong kutip, kesian makcik dengan pakcik tu kan mama.

Aku yang dengar terus sebak
Membayangkan peristiwa sepasang suami isteri yang lanjut usia begitu.

Kak ngah, ambik balang sedekah subuh dalam bilik mama.
Aku keluarkan semua duit dalam balang tu.
Tak banyak, sebab baru lagi harvest.
Aku masukkan Wang itu dalam sampul raya.
Pesan pada Suhana bagi pada makcik tu ye hari ni. Kalau dia belum sampai, tunggu.
Kalau dia tak nak, cakap mak saya hadiah pada makcik sebab rugi semalam.
Walau tak banyak tapi saya harap makcik boleh senyum.

Itu je pesanku.

Dan Hari ni aku jumpa dia.
Nampak suaminya dalam kereta Alza..
Aku tersenyum tanda puas.

Nota: nasib baik hari lain, anak aku takde bawak cerita rumah kawan dia terbakar. Kalau ada, mesti macam anakku sazali 🤣



Saya jual bantal Das Abdul
Saya jual jeli gamat Seri Gamat Gold
Saya jual Alovera Forever Living

22/10/2020

MUTIARA KATA:

Teruslah Berbuat Baik..
Berkata Yg Baik..
Memberi Nasihat
Yang Baik. .
Walaupun Tidak Ramai
Orang Mengenali Mu..
Tapi Cukuplah
Allah Mengenali Mu. .
Kerana itulah
Yang Terbaik

RENUNG & FIKIR FIKIRKAN.

*حاج محمّد راضي بن حاج داود*.
*إمام مسجد كوتا دار النّعيم كوتا بهارو*.

Photos from Koleksi Dmimi's post 19/10/2020

Nak promosi kan anak sepupu punya projek menjual secara online.
Anak ini sedang belajar di Politeknik Ipoh.

Selain dari Poli, Institut lain juga turut membuat praktikal keusahawanan secara nyata begini.
Banyak proses kemahiran berlaku disini.
Kemahiran menjual
Kemahiran komunikasi
Kemahiran dropship
Kemahiran akaun
Dan lain-lain.

Jom support anak muda berniaga
Mana yang berkenaan boleh beli
Jangan segan

17/09/2020

Hari ni saya masuk pejabat lambat
Jam 10
Sebelum tu saya ada urusan di klinik.
Kerana masuk lambat, saya perlu balik jam 6 petang.

En suami jemput kami 3 beranak jam 6. 30 petang lebih kurang.
Seperti hari-hari lain, saya bertanyakan tentang trip. Tentang makan dia.

Suami beritahu belum cukup targetnya .
Maka, saya dengan semangat mengajak dia buat grab food cukupkan target.

Menuju ke Presint 15. Sampai masuk dalam kawasan kedai
Sampai parking di tepi jalan, pun belum masuk 'new job'
Tak seperti selalu 😅

Sempat makan separuh mangkuk bubur asyura kiriman kawan sepejabat. Suami memulakan lagi pemanduan. Mencari-cari 'job'nya.
Pemanduan ke arah Mall Alamanda.
Belum sampai, masuk 1 job.
Dari' Dunkin Donut' di Alamanda.
Magrib pun dah masuk, kami buat keputusan solat disitu.

Usai solat, serentak saya dan suami keluar dari surau. Saya nampak dia bersembang dengan seorang lelaki. Gayanya seperti orang Pakistan.
Bila saya hampir jelas dengar suaranya berbahasa melayu . Saya abaikan dia. Terus Ke arah anak-anak yang sedang menunggu. Lelaki tersebut masih bersembang dengan suami sambil terus berjalan meninggalkan kami.

Hati saya terdetik
Ada niat tidak baik ke dia?
Suami saya bukan kaya😅
Bermain di fikiran
Tapi saya biarkan dan terus mengekor
Saya tanya suami "nak ke mana?
Ambil grab food Dunkin Donut."

Saya masih pimpin tangan anak dan mengikut.
Sampai depan kiosk Dunkin Donut, suami masuk kedai Bata. Lelaki tadi pun masuk.
Saya terus dekat dengan suami yang sedang memilih sandal. Dalam hati meneka, baru hari ni suami nak cari ganti sandalnya yang telah lusuh. Tiba-tiba suami bisik "dia nak bayar."

Saya masih tidak dapat meneka.
Suami sambung, "dia nak hadiahkan"

"Ya Allah! Biar betul?"
Suami cuma angguk. Dia serahkan telefonnya, mintak saya ambilkan order grab food. Saya pun terus keluar.

Kami jumpa di kereta. Soal siasat dilakukan.
Tak dapat banyak maklumat. Tiada kebaikan yang suami saya buat pun. Sekadar menjadi imam solat magrib di surau tadi. Sewaktu suami menolak ajakannya ke kedai kasut, dia kata " saya nak hadiah, sebab saya s**a haji."

Ya Allah, ini lagi rezeki tidak di sangka buat suami saya. Sandal bernilai Rm60.
Semoga Allah murah kan rezeki seperti beliau yang s**a hadiahkan sesuatu tanpa mengenal insan yang terima. 😢

Kami sangat bersyukur
Terima kasih Ya Allah
Rezekikan kami dengan orang yang baik-baik di sekeliling kami 😭

17.09.2020
8:35pm

16/09/2020

Dalam menjalani kehidupan seharian
Selalu memerlukan untuk diri membuat sebuah keputusan
Agak mudah keputusan pakaian mana mahu digaya seawal hari
Apatah lagi tiba di pejabat

Kadang bukan keputusan untuk diri sahaja
Tapi perlu membuat keputusan untuk orang lain juga
Rakan sepejabat
Rakan serumah
Rakan sebilik
Paling kerap rakan sekatil yang s**a menutur perkataan 's**ati' 😂

Keputusan dibuat bukan semua akan menerima
Bukan semua berasa senang
Kadang hingga tahap dibenci
Dibenci rakan sejawat
Dibenci anak sendiri

Kerapkali mereka tidak faham apa tersirat disebalik keputusan diambil
Kerana itu mereka membenci
Semoga suatu hari mereka diberi hidayah dan mengerti kenapa keputusan ini diambil
Disaat ini
Dikala ini

Semoga semua keputusan yang di ambil sepanjang hidup ku adalah sebuah keputusan yang diredoi Allah



10:03pm
16.09.2020
Hari Malaysia

Want your business to be the top-listed Beauty Salon in Kampung Dengkil?
Click here to claim your Sponsored Listing.

Website

Address


Kampung Dengkil